Vragen

Hele gewone zaken die je hoogst waarschijnlijk hebt als je een auto of voertuig verkoopt of koopt. Om precies te zijn heb je een geldig Nederlands rijbewijs nodig, een Nederlandse privé-bankrekening met internetbankieren (geen zakelijke rekening), een mobiele telefoon en een persoonlijk email-account nodig. Ook moet je minimaal 18 jaar oud zijn.

Als je een voertuig gaat (ver)kopen dan vragen wij aan de verkoper een transactievergoeding van 10 euro. Voor de koper is het helemaal gratis. Wist je trouwens dat het aanmaken van een account helemaal gratis is? Wacht er niet mee en maak hem nu vast aan.

De Autobetaalservice is een online-betaaldienst die ook ’s avonds en in het weekend beschikbaar is. Besef wel dat je voor het overschrijven van de auto afhankelijk bent van de openingstijden van het RDW-kentekenloket. Wil je ons een vraag stellen? Kijk dan eerst bij de veelgestelde vragen of stuur ons een bericht als je vraag er niet bij staat. Wij zijn er graag voor je.

Je wijzigt je gegevens door in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord. Je wijzigingen worden meteen verwerkt. Als je lopende transacties hebt dan kun je sommige gegevens even niet wijzigen. Doe dit dus voordat je een transactie start.

GoCredible verwerkt persoonsgegevens volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens. We vragen alleen gegevens die minimaal nodig zijn voor een correcte uitvoering van onze dienstverlening. We gebruiken je e-mailadres en GSM-nummer om je op de hoogte te houden van het verloop van je transacties. Lees meer in onze privacyverklaring.

GoCredible en de Autobetaalservice verlenen dus expliciet NIET de volgende diensten aan gebruikers;

  • De fysieke levering van het voertuig
  • Het geven van enige vorm van garantie op het voertuig
  • Het geven van een oordeel over de staat van het voertuig
  • Borgstelling ten aanzien van de koopsom.

Het sluiten van de koop tussen de verkoper en de koper is geen onderdeel van de dienstverlening.

Het gebruik van de Autobetaalservice is strikt persoonlijk. Het te (ver)kopen Motorrijtuig dient op naam van de Gebruiker geregistreerd te staan geregistreerd en/of Gebruiker is gemachtigd/ geautoriseerd om namens de (toekomstige) eigenaar te handelen.

Jazeker! Het is mogelijk om de koopprijs aan te passen tot het moment van de overschrijving van de eigendom. Als verkoper kun je een met de koper overeengekomen aanpassing doorvoeren. De koper ontvangt bericht van deze aanpassing.

Als verkoper betaal je de transactiekosten met iDEAL aan Stichting Derdengelden GoCredible inzake Autobetaalservice. Deze naam zie je terug op je bankafschrift, samen met onder andere een transactienummer en het kenteken. Het rekening nummer is (NL94 RABO **** **54 91). Als we de koopsom doorbetalen dan ontvangt de verkoper die van Stichting Derdengelden GoCredible.

Zo snel als mogelijk. Wij hebben sowieso geen financieel belang gelden onnodig lang vast te houden. De daadwerkelijke bijschrijving op je bankrekening is afhankelijk van de verwerking en snelheid van het Nederlandse betalingsverkeer. Wij behandelen elke transactie afzonderlijk. GoCredible heeft Rabobank als huisbank. Wij werken zonder vertraging. Ook in het weekend! Bij Rabobank rekeninghouders kan de koopsom zelfs direct bijgeschreven zijn. Heb je een andere bank dan zal dat de eerst volgende werkdag zijn.

Je kan de identiteit van de koper controleren door de koper zich te laten legitimeren met zijn rijbewijs. Het door jou afgelezen rijbewijsnummer kun je invoeren in de Autobetaalservice applicatie. Is dat oké? Dan kan de juridische eigendomsoverdracht worden geregistreerd in het RDW-register. Jij geeft je eigendomsbewijs en het rijbewijs van de koper aan de medewerker van het kentekenloket. Dan weet je zeker dat aan levering is voldaan.

Als jij de verkoop hebt bevestigd, kan de koper de overschrijving eveneens bevestigen. Koper geeft dan akkoord op uitbetaling (doorbetaling) van de koopsom aan de verkoper. Het is gebruikelijk om daarna de (auto)sleutels aan de koper te overhandigen.

Wij controleren de opgegeven tellerstand en vermelden de RDW-tellerstand indicatie. Als er door RDW of NAP een trendbreuk is geregistreerd dan kun je een verzoek bij RDW indienen om deze registratie te wijzigen. Neem daarvoor contact op met de RDW. Als je verzoek door RDW is verwerkt dan kun je uiteraard gewoon gebruik maken van onze diensten.

Als jij je voertuig verkoopt dan moet je er voor zorgen dat de koper het kenteken ook op zijn naam overschrijft. Dat doe je samen met de koper bij een van de RDW-kentekenloketten. Hiervoor heb je het kentekenbewijsdocument nodig dat de eigendom van het voertuig aantoont. Door de jaren heen is dit kentekenbewijsdocument echter veranderd. Er zijn verschillende kentekenbewijzen afgegeven die bovendien ook andere namen hebben. Kijk op de website van de RDW wat voor jou van toepassing is.

Let op: het kentekenbewijs (bijvoorbeeld deel II of het vroegere kopie deel 3) of de tenaamstellingscode kun je het beste zelf aan de medewerker van het kentekenloket geven. Jij krijgt dan een bewijs terug dat het voertuig niet meer op je naam staat. Dit heet het vrijwaringsbewijs. Hierdoor weet je zeker dat het voertuig is overgeschreven.

Jazeker, wij controleren een door de verkoper opgegeven tellerstand bij de RDW. Je ziet een waarschuwing bij auto’s met een trendbreuk in de tellerstand registraties. Zo koop jij nooit een auto met een kilometerstand die niet klopt. Je moet wel zelf controleren of de opgegeven stand overeenkomt met de door jou af te lezen tellerstand. Tip: maak een foto van de kilometerstand en bewaar deze. Kijk voor meer informatie op de site van de RDW.

Maak dan nu heel eenvoudig een account aan en nodig de verkoper uit. Dan kunnen jullie de betaling van de auto gemakkelijk en veilig regelen via de Autobetaalservice van GoCredible. Je account is met een paar kliks actief. En ook nog eens helemaal gratis.

Als koper maak je de koopsom met iDEAL over op de bankrekening van de Stichting Derdengelden GoCredible inzake Autobetaalservice. Dit zie je dan ook terug op je bankafschrift, samen met onder andere het transactienummer en het kenteken. Het rekening nummer van Stichting Derdengelden GoCredible is NL94 RABO **** **54 91.

Door deze bevestiging kunnen wij verkoper sneller uitbetalen. Als je als koper bevestigt dat aan levering van het juridisch eigendom is voldaan dan betalen we uit. Lees ook de uitgebreide uitleg over de werking van de Autobetaalservice.

Als jij niet geleverd hebt gekregen dan kun je dat aangeven. Als de verkoper dit bevestigd dan betalen we de koopsom weer aan je terug. De Stichting betaalt het geld niet uit of terug totdat duidelijk overeenstemming is. Zie voor een uitgebreide beschrijving de Algemene Voorwaarden van de Autobetaalservice.

Een voertuig is pas echt van jou als deze ook op je naam staat. Dit heet ‘tenaamstelling’. Hiervoor ga je samen met de verkoper naar één van de RDW-kentekenloketten. Je moet je als koper legitimeren aan de medewerker van het kentekenloket. Dit doe je met behulp van een geldig rijbewijs. Dat is alles. Kijk voor meer informatie op de site van de RDW.

De Autobetaalservice van GoCredible is opgezet door een enthousiast team. Allen met één grote gemene deler; wij hebben allemaal ervaren hoe het is om privé een tweedehands auto te (ver)kopen. Dat kan beter dachten wij, stukken beter en daaruit is deze service ontstaan. Zodat kopers én verkopers zonder zorgen samen kunnen handelen.

GoCredible is de betaaldienstverlener die jou, met de Autobetaalservice, helpt je tweedehands voertuig veilig en vertrouwd te (ver)kopen. Een betaaldienstverlener als GoCredible fungeert als een giraal-doorgeefluik. Niemand hoeft meer met contant geld over straat en je gebruikt je eigen vertrouwde bankomgeving om de betaling te doen. Het geld wordt op de tussenrekening van Stichting Derdengelden GoCredible bewaard.

De koopsom van de auto wordt korte tijd bewaard op de bankrekening van de stichting. Hierdoor blijft je geld altijd gescheiden van de bedrijfsactiviteiten van GoCredible zodat de koper en verkoper er zeker van dat het geld wordt doorbetaald of wordt teruggestort. De stichting betaalt de koopsom zo snel mogelijk uit. De stichting krijgt geen rente op het geld dat zij bewaart en houdt geen kosten in. Doelstelling van de stichting is het geld zo snel mogelijk weer door te geven.

Nee, het rekeningnummer wat je gebruikt hebt voor de iDEAL- betaling gebruiken wij. Het is tussentijds niet te wijzigen. Wel kun je bij een volgende transactie een andere bankrekening gebruiken om de iDEAL-betaling mee te doen.

Ja, wij hanteren een limiet tot 50.000 euro per transactie. Echter, niet alle banken hanteren eenzelfde hoogte voor het maximale iDEAL limiet (per transactie). Zo dien je bij sommige banken eerst je daglimiet te verhogen. Triodos en Van Lanschot kennen bijvoorbeeld een lagere daglimiet. Informeer bij je bank voor de laatste stand van zaken.

Meldt het ons direct of stuur een e-mail naar alert@gocredible.nl. Blijf aandachtig op verdachte zaken. Bekijk ook onze informatie over VEILIG BETALEN.

Nee, tijdens een lopende transactie kun je om veiligheidsredenen je telefoonnummer niet wijzigen. Dit kan uiteraard wel als je geen lopende transacties hebt. We gebruiken het nummer namelijk voor SMS-berichten binnen het verloop van de transactie.

De derdengeldenrekening is in het geval van GoCredible een rekening die door een aparte stichting wordt gehouden, welke stichting uitsluitend de gelden van GoCredible gebruikers beheert en geen enkele andere activiteiten ontplooit. GoCredible is gescheiden van de door de stichting gehouden gelden. Bij faillissement van GoCredible B.V. valt het geld op de derdengeldenrekening niet binnen het faillissement. Evenmin kunnen schuldeisers van GoCredible beslag leggen op de gelden op de derdengeldenrekening.

Jazeker. Zo hoef je als koper en verkoper niet met veel contant geld over straat. Je hoeft je als verkoper ook geen zorgen te maken of het geld wel echt is. Ook is het heel prettig dat je als verkoper onafhankelijk vast kunt stellen wat de betaalstatus is. Dit doe je heel eenvoudig door in te loggen in de Autobetaalservice. Staat daar “uitbetaald” dan zal GoCredible overgaan tot uitbetaling. Je kunt dat als verkoper dus direct zien. Ook ’s avonds en in het weekend.

De Autobetaalservice maakt gebruik van de nieuwste en veiligste online-identificatie. Dit om ervoor te zorgen dat jij 100% zeker weet met wie jij zaken doet! GoCredible maakte deel uit van de iDIN-pilot. Je kunt het alleen gebruiken als je beschikt over een privé rekening op je eigen naam bij één van de deelnemende banken; ABN AMRO, ASN Bank, ING, Rabobank, Regio Bank, SNS Bank of Triodos Bank. Als je daar niet over beschikt neem dan contact op met onze klantenservice.

iDIN werkt als volgt: via je eigen bank maak jij je bekend bij GoCredible, met de inlogmiddelen van je bank, zoals e.dentifier, TAN-code, scanner, random reader, digipas of identifier. Net als bij internetbankieren word je omgeleid naar een beveiligde inlogpagina van je bank. De inlogmiddelen worden dus bij je eigen bank gebruikt, ze belanden niet bij andere organisaties. Bekijk ook de animatie die laat zien hoe iDIN werkt en hoe u het

iDIN is gebaseerd op internetbankieren en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDIN net zo veilig is als internetbankieren. GoCredible staat ook vermeld op de pagina van de iDIN